Pražanům, kteří rádi využívají jízdní kolo, se od letošního jara rozšíří možnosti přepravy ve vozech městské hromadné dopravy. Pražský dopravní podnik (DPP) ve spolupráci s organizací ROPID a Magistrátem hl. m. Prahy připravil v rámci kampaně S kolem do MHD pro cyklisty novinky, které jim zpříjemní cestování metrem i tramvajemi a začnou platit již od pátku 25. března 2016.
Metro
Nově budou moci cyklisté nastupovat do všech vozů soupravy metra s výjimkou prvního vagónu ve směru jízdy, a to vždy na první a poslední plošinu jednotlivých vozů. Na každé plošině bude místo pro dvě jízdní kola. V celé soustavě tak budou mít cyklisté místo původních pěti k dispozici celkem devět plošin. Každé dveře pražského metra budou postupně označeny barevnou samolepkou, která cyklistům jednoznačně napoví, zda je dané místo určeno pro ně.
Pro přepravu jízdního kola mohou cyklisté využít vybrané výtahy ve stanicích metra, které jsou označeny modrým piktogramem jízdního kola. Tyto výtahy se v současnosti nacházejí ve 13 stanicích: Bořislavka, Černý Most, Háje, Chodov, Ládví, Letňany, Národní třída, Nemocnice Motol, Pankrác, Prosek, Roztyly, Skalka, Střížkov.
Tramvaje
Kola mohou být přepravována také v tramvajích, a to pouze ve vybraných úsecích ve směru z centra, s výjimkou pracovních dnů od 14 do 19 hodin. Navíc se od pátku 25. března 2016 rozšíří možnost přepravy kol v tramvaji o osm dalších úseků:
- Hradčanská – Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba
- Hradčanská – Vítězné náměstí – Dejvická – Divoká Šárka (rozšíření stávajícího povoleného úseku)
- Palmovka – Nádraží Vysočany – Lehovec
- Palmovka – Nádraží Libeň – Lehovec
- Želivského – Vozovna Strašnice – Ústřední dílny DP
- Želivského – Strašnická – Na Hroudě – Nádraží Hostivař
- Náměstí Bratří Synků – Spořilov
- Nádraží Braník – Nádraží Modřany – Sídliště Modřany (rozšíření stávajícího povoleného úseku)
Zastávky tramvají, kde je povolen nástup s jízdním kolem, jsou označeny zřetelným symbolem. Pro přepravu kol slouží pouze místa určená pro přepravu kočárků – u krátkých vozů většinou na konci vozu, u článkových tramvají na jedné či více vnitřních plošinách. Každá taková plošina je určena dvěma cyklistům, přičemž před nástupem a výstupem z tramvaje by měl cyklista dát znamení řidiči.
„Tuto iniciativu jednoznačně podporuji. Co nejlepší propojení městské hromadné a cyklistické dopravy považuji za nezbytný krok k tomu, aby se oba zmíněné typy dopravy staly pro Pražany významně atraktivnější. Až na výjimky asi málokdo jezdí na kole z jednoho konce Prahy na druhý, ovšem pokud bude mít pohodlnou možnost na své trase kombinovat kolo a MHD, bude to pozitivní motivace k tomu, aby nechal doma své auto, což pomůže dopravně přetíženému centru i ovzduší v Praze,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.
„Možnosti přepravy kol se v posledních letech výrazně rozšířily. I do budoucna chceme podporovat zdravý životní styl a nadále rozšiřovat možnosti, které městská hromadná doprava cyklistům nabízí,“ uvedl ke změnám generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.
„ROPID se kromě propojování různých druhů veřejné dopravy zasazuje také o možnost kombinace cest veřejnou dopravou a zdravého pohybu na kole. V letošním roce jsme svědky přelomových novinek, jak cestovat s kolem po Praze a okolí. Postupně chceme vylepšit podmínky přepravy kol také v příměstských vlacích a na přívozech,“ doplnil ředitel ROPID Petr Tomčík.
Přeprava kol je v metru i tramvajích zdarma. Bezplatně převézt jízdní kolo mohou také cestující vlakem, přívozy PID i lanovou dráhou na Petřín.
Navíc o víkendech a státních svátcích od 2. dubna do 2. října 2016 bude jezdit cyklobus na trase Dobřichovice, nádraží – Řitka – Mníšek pod Brdy, náměstí – Kytín. V rámci železniční přepravy pak bude o víkendech a státních svátcích od 25. března do 30. října 2016 v provozu Cyklohráček se speciálním vozem upraveným pro přepravu jízdních kol, který bude jezdit na trase Praha Masarykovo nádraží – Hostivice – Zákolany zastávka – Podlešín – Slaný.
Foto a zdroj: DPP
(ewe)
|